AVIS


Antal husstande 80 . Årgang 22 . Nummer 5 . September 2000.
Hjemmesideadresse: http://www.gl-toftegaard.dk


Der har været afholdt borgermøde i august
vedr. forslag til en hastighedsplan for Ølstykke

Derudover har der også været møde om den
tidligere omtalte affaldsplan 21

Se nærmere i avisen:


Maledag på legepladsen:

Den 27. august afholdtes endelig årets maledag på legepladsen i herligt sensommervejr. Penslerne blev svunget og er par mindre reparationer på træværket blev ordnet.

Dagen sluttede med fællesspisning og hygge for de som ønskede at deltage.

Stor TAK til de fremmødte.
Bestyrelsen.


EFTERÅRSHENSTILLING.
Efteråret nærmer sig og flere steder i bebyggelsen hænger beplantningen langt ud over flisearealerne.
Vi henstiller til at alle flisearealer i fuld bredde er farbare inden den 01/11-00, ellers vil beskæringen blive udført på grundejerens regning.

Vi er alle nødt til at udvise hensyn til posten, snerydningsmanden og renovationsfolkene.


AFFALD 21.

På borgermødet den 6. september blev det endnu en gang pointeret at Ølstykke stadig halter efter regeringens målsætning for indsamling af genbrugspapir og glas.

Dette udløste en heftig debat eftersom det er et meget velkendt fænomen at
Ølstykkeborgere afhænder en del af deres genbrugsmaterialer i containerne
opstillet ved Stenløse Centeret når de alligevel er nede at handle ind.
Dette aflæses også meget tydeligt af tallene for Stenløse her er indsamlingsprocenten over 100%, hvilket jo reelt burde være umuligt. Ølstykke Kommune har derfor et ønske om at indgå et samarbejde med Stenløse Kommune på dette område, så begge Kommuner har reelle muligheder for at overholde de fastlagte målsætninger for indsamling af genbrugsmaterialer.
Ølstykke Kommune vil i første omgang opstille nogle mindre miljøstationer =
opsamlingssteder rundt om i Kommunen i håb om at borgerne vil benytte disse,
således at vi slipper for at blive påtvunget to ekstra affaldsspande til genbrugsmaterialer ved hvert hus.

Målsætningen for indsamling af genbrugspapir/pap i Ølstykke år 2001 er 40%,
år 2002 er 55%.

Det kan derfor kun på det kraftigste opfordres til kun at aflevere papir og pap til
genbrug indenfor Ølstykkes egne grænser, da vi borgere ellers vil blive pålagt en endnu ikke fastsat afgiftsstraf.
Der vil de kommende 2 år køre en del indsamlingsforsøg i udvalgte Kommuner
landet over, og de kommer efter endt analyse så til at være grundlaget for
fremtidens genbrugsindsamling- og affaldsproblematik i Danmark.

Ang. det grønne affald kunne de fra AFAV fortælle om meget positive resultater.
De har p.t. en genbrugsordning med papir, pap, glas og plast som hviler i sig selv pgra. de gunstige genbrugspriser. Derudover er der fin afsætning på den biomuld som de fremstiller af vores grønne affald, især mange landmænd har vist stor interesse pgra. muldens store næringsværdi, og at alle miljøstyrelsens krav til dette produkt er overholdt med store marginer.
Dog er der et lille minus, pgra. af flere klager over lugtgener fra biomilerne som
opbevares i ude det fri, er der en ret så stor risiko for at AFAV må flytte, p.t. gør
de alt hvad de kan for at mindske generne, men formuldningsprocessen i det fri
vil altid give nogle lugtgener.

Eva


 

Vedr. Forslag til hastighedsplan for Ølstykke Kommune

Der 8. august var der et længere resume i Lokal Avisen om borgermødet, men for
vores lille del drejer det sig især om at der nu arbejdes med at finde en brugbar
løsning vedr. udkørslerne fra Ring Nord / Ring Syd og ud på Frederikssundsvejen.
De modeller som der arbejdes med er enten i form af to rundkørsler eller at
lysregulere krydsene, pt. er der ingen model som foretrækkes frem for den anden.
Derudover er der lagt op til kraftige hastighedsnedsættelser på størstedelen af
Ølstykkes vejnet, feks. ønskes hastigheden på Dr. Dagmarsvej sat til 40 km/t, Ring
Nord og Ring Syd 50 km/t og hele strækningen ad Frederikssundsvejen fra
Ølstykke bygrænse til udkørslen af Stenløse bygrænse ønskes sat til 60 km/t.
Flere borgere som deltog i dette møde mente at grænserne var urealistisk lave sat
eftersom flere af strækningerne direkte indbyder til den hastighed som foreligger i
dag, og den ulykkesstatestik som til dels ligger til grund for de nye forslag i den grad
er ufuldstændig eftersom der ikke er en direkte sammenhæng med ulykkerne og en
for høj hastighed, ligeledes har der været impliceret motorkøretøjer i alle de
medregnede ulykker som ligger til grund for de fremsatte hastighedsnedsættelser.
Der arbejdes nu på at udarbejde et bedre beregningsgrundlag
Eva.

MANGEL PÅ PARKERINGSPLADSER



Der er fra bebyggelsens start afsat 1½ P-plads til hver husstand, men pgra. en tiltagende bilpark med op til flere biler pr. husstand, er vi nu atter nødt til at indskærpe, at det ikke er tilladt at opbevare div. trailere, campingvogne og andet materiale som optager bebyggelsens få parkeringspladser.
Vi beder derfor om at parkeringsarealerne snarest bliver ryddet for div. trailere, campingvogne m.m., så der atter er P-plads til alle.
Bestyrelsen har her i sommerens løb fået flere henvendelser vedr. dette emne, pgr. Irritation over manglende P-pladser hvis men kommer hjem lidt ud på de sene aftentimer, derfor skal der gøres noget nu, for problematikken bliver bestemt ikke bedre når der først falder sne.

Så til ejerne af div. henstillede trailere, campingvogne, grusbunker m.m., se venligst at finde en anden løsning.
Bestyrelsen

"Kære" fartglade nabo

Det er med bekymring, at vi ser at hastigheden på Dronn. Margrethes Vej og Thyra Danebodsvej stiger og stiger.

Det skete også for et par år siden og der fik vi installeret fartbump.
De virker da også, 20 meter før og 10 meter efter.
Men, resten af vejen er hastigheden på DIN bil oppe på mere end de tilladte 20 KM/T.

Vi har sat os ned og regnet på hvor meget tid DU spare i din stressede hverdag, hvis du køre hurtigere end den forsvarlige hastighed.

Dronn. Margrethes Vej og Thyra Danebodsvej er 550 meter fra det første bump indtil vendepladsen.

Ved 20 km/t er regnestykket.
20000 m/t /3600 = 5,5 m/sek.
550 meter/5.5= 100 sekunder

Det tager altså 100 sekunder, at køre hele strækningen i et passende tempo.

Samme regne stykke ved større hastigheder er:
20 km/t = 100 sek. 50 km/t = 39 sek
30 km/t = 66 sek. 60 km/t = 33 sek
40 km/t = 49 sek.
1 minut er altså det du spare ved at køre så stærk, at du med 50 % sikkerhed slå din nabos barn ihjel.

Uddrag fra Trafikministeriets undersøgelse vedr. hastighed og ulykker:
"Danske undersøgelser viser, at risikoen for at slå en fodgænger ihjel ved påkørsel er lav, så længe der er tale om hastigheder mellem 0-30 km/t.
Hvis bilistens hastighed overskrider 30 km/t, stiger risikoen for at slå fodgængeren ihjel markant.
Ved en hastighed på ca. 50 km/t er fodgængerens chance for at overleve påkørslen halveret.

Rådet for Større Færdselssikkerhed lavede i 1997 en kampagne der blev kaldt "10=44", for at gøre opmærksom på, at der er en væsentlig sammenhæng mellem høj hastighed og bremselængde.
Kampagnen havde til formål at illustrere, at hvis 2 biler kører ved siden af hinanden, bil A kører 50 km/t og bil B kører 60 km/t, og begge biler begynder at bremse samtidig, da vil bil B stadig køre ca. 44 km/t, når bil A er standset fuldstændigt.
Ikke mindst i byområder, hvor der ofte er krydsende trafik over vejbanen, er lave hastigheder således særdeles velbegrundede."

Det giver da en lidt at tænke over, gør det ikke!!

Nu håber vi så at denne opfordring til at køre pænt virker.
Vi vil stadig "se" efter om det bliver bedre og vil reagere igen, hvis det ikke har hjulpet.

Vi vil ikke acceptere, at 1 minut skal være afgørende for vores børns liv!
Hilsen Bestyrelsen

Ps. Vi gider faktisk ikke lege Politi, så ser du din nabo køre for stærkt, så sig det til ham/hende og ikke til os!

Pss. Det tog dig ca. 2 minutter at læse dette brev, Hmmmmmm!


Pps.: Knud har lige fundet dette: Prøv dine bremseevner her og tænk over det !!!

EN EFTERÅRSDAG PÅ LEGEPLADSEN.

VI VIL GERNE INVITERE TIL EN FRIVILLIG DAG PÅ LEGEPLADSEN
DEN 8. OKTOBER KL. 10.00.



Der har været ytret ønsker om ar bygge en piletipi på legepladsen, og da efteråret er
den bedste sæson til at plante pil, vil en del af bestyrelsen gå i gang med dette
projekt, men alle som har lyst skal være yderst velkommen.
Føler nogen trang til at beskære lidt af den vildtvoksende beplantning er man også velkommen til dette, der er også mulighed for at opbygge den stenramme rundt den improviserede bålplads som eksistere lige nu. Så kom og vær med til en lille sidste rask arbejdsdag på legepladsen inden den går i hi for vinteren.

Vel mødt til en hyggelig arbejdsdag på vores alle sammens legeplads.
Bestyrelsen

Tak til ..........!

Legepladsudvlaget vil gerne sige tak til dem, der har deltaget på legepladsdagene i år!
Det drejer sig om følgende adresser, som er noteret på deltagerlisten, fremlagt på legpladsdagene:

Fra Dronn. Margrethes Vej: Nr. 5, 9, 11, 19, 23, 27, 29, 31, 35, 49, og 95.
Fra Thyra Danebods Vej: Nr. 1, 5, 7, 9, 19, 43, 57 og 63.
Vi tager forbehold for fejl og mangler ved opgørelsen!!

Der har i gennemsnit været ca. 11 huse pr. gang.
Det kan man jo sige, er meget godt, men hvis man ser på adresserne, er der ikke så mange børnefamilier med som der findes i bebyggelsen.

Der er udført et godt stykke arbejde til gavn for bebyggelsen og til gælde for dem, som deltog og især for børnene.
Der var dog flere arbejdsopgaver i år, end det var muligt at overkomme for de fremmødte.

Hvad er en legepladsdag ?
På legepladsdagene er der nogle arbejdsopgaver, som trænger til at blive udført. Sikkerhed, reperation og nye ting.
Det er jo det primære for at holde legepladsen ved lige for en billig penge, men der ud over er der rig mulighed for hyggeligt socialt samvær med andre fra bebyggelsen. Det plejer faktisk at være ret sjovt og hyggeligt at være med.
Der er pause hver hele time, eller når man har lyst! "Forsyninger" stilles til rådighed af foreningen.
På maledagen plejer foreningen at være vært ved et mindre traktement.

Vi håber på lidt mere opbakning til næste år - især fra børnefamilierne!

Tak for i år!
Legepladsudvalget / Knud DM19.